Afgelopen weekend hebben wij op de Beachpull in Putten gereden voor de Nederlandse competitie en buiten mededeling in de Eurocup. Dan kun je je afvragen als de MeterVreter (in deze vormdip) thuishoort op een Eurocup wedstrijd maar voor ons was het een mooi moment om nog weer eens wat te proberen om de machine weer 'aan de praat' te krijgen!
Vrijdag Nederlandse competitie
Een klein half uurtje voor de klasse vroeg Bert de With zich af waar hij rekening mee moest houden aangezien wij de proeftrek hadden in Putten. Moeilijke vraag voor ons op dit moment, we hebben dit seizoen nog weinig van grote klasse laten zien. waar bij de eerste wedstrijden de grip vinden een lastige opgave was lijkt die sinds Made gevonden met een juiste bandenspanning en gewichtsverdeling. Maar op het moment dat je de grip hebt gevonden dan moet de motor serieus gaan 'praten'. In Staphorst leek het de goede kant op te gaan maar toen de regelaar een paar keer ingreep zorgde dit voor de nodige drukval dat de MeterVreter uitwaaide.. Een logische gedachte is om dit te zoeken in de regelaar, hier valt bij ons ook zeker wel wat te halen maar dan komen de welbekende euro's om de bocht. Een andere turbo opstelling waarbij een hogere uitlaatdruk wordt gehaald om daarmee de turbodruk wat hoger te houden als de regelaar zou afregelen leek ons ook een optie om te proberen.
De proeftrek was best een hele goede run. De grip werd gevonden en de voorwielen kwamen een kleine halve meter los maar de taaiheid die de MeterVreter in het verleden wel eens heeft laten zien zit er (nog) niet in. De motor waaide uit en we stonden stil bij 92,65 meter. Deze afstand was voor de wedstrijdleider een goede referentie om de afstelling van de sleepwagen te laten staan. We hadden 2 runs de tijd om te beslissen of we de proeftrek over wilde doen. Secret of the Valley reed een Full Pull en Red Impact reed naar 98,61 meter. Wij besloten om de proeftrek over te doen. Helaas was onze officiële run een stuk minder. We leverde 5 meter in op onze proeftrek en ook in de eindstand zakte we van plaats 7 naar plaats 10. Soms win je en soms verlies je..
Zaterdag Eurocup
De turbo wijziging gaf niet het gewenste effect en ook de bijhorende data leek ons niet positief dus besloten wij om weer met de turbo opstelling te rijden die we hadden in Staphorst. Op de late zaterdagavond mochten we buiten mededeling meerijden tussen de allerbeste deelnemers vanuit Europa. Klinkt als een uitdaging maar voor ons was de grootste uitdaging om een betere run neer te zetten en zo beetje bij beetje weer naar boven te kunnen kijken.
Een run voor de 'snelle' Keep Moving Orange op de bikkelharde baan in Putten met onze 30,5 Alliance pullers (door Supersporter van weleer ook wel de Poor man's Pullers genoemd) werd dan ook gezien als een pittige uitdaging. Toch ging dit best heel redelijk, de grip werd gevonden en de MeterVreter moest hard aan het werk. Ook tijdens deze run een regelaar die 4 a 5 keer terug regelt en dit kost aan het einde van de run de broodnodige meters. Toch waren wij met een afstand van 89 meter niet geheel ontevreden.
Foto: Pullingpics.de